Carolina Molses berättelse om hur man hittar tillbaka när man förlorat ett barn

I den nya boken Med oss någon annanstans skriver Carolina Molse öppenhjärtigt om chocken, frustrationen och sorgen när dottern Anna drabbades av cancer. Det är gripande berättelse om hopp, livsglädje och att återfinna sig själv, med vetskapen att Anna fortfarande är med dem, men någon annanstans.

Bokomslag - Med oss någon annanstans

— Jag tänker att det inte finns en universalväg genom sorg. Min sorg har inte varit linjär eller följt några förutsägbara skeenden. Att skriva en bok om min dotter och mina tankar och känslor kring hennes sjukdom och död hjälpte mig på vägen, det har jag förstått såhär i efterhand. Att skriva, yoga, löpträna och vara med familjen, vänner och vår nya lilla hund hjälpte mig, säger Carolina Molse.

Carolinas skildrar starka familjerelationer och om att ta vara på den tiden man får här på jorden - för livet fortsätter rulla på även mitt i katastrofen. Anna blir en representant för den vackra gåva livet faktiskt är. Med oss någon annanstans är en berättelse om att försonas med sin sorg och finna sin identitet, leva med tomheten, saknaden och sorgen efter ett förlorat barn och att släppa taget om Anna, samtidigt som hon alltid finns med.
— Det är svårt att tala om barn som har dött. Hur presenterar man sig som förälder på en fest utan att förstöra stämningen. Ibland nämner jag endast mina barn i livet för att inte röra upp andras känslor. Jag och Anna på förlaget talade om att det borde finnas ett ord för att ha förlorat ett barn eller syskon. På samma sätt som änka eller änkling. Det skulle nog avdramatisera och underlätta, säger Carolina.
Carolina Molse med dottern Anna.

“Vår nya familj är skör, samtidigt tycker jag att vi blir allt duktigare på att välja i vardagen – sammanhang, vänner, intressen, allt, allt, allt. Vi försöker jobba mindre och leva mer. Det finns inte tid för oväsentligheter, eftersom du har lärt oss vad som egentligen betyder något, vad vi som individer och vad vi som familj tycker om. Vi måste må bra, något annat kan inte finnas för oss. Vi går vidare, ibland mer sorgsna, men också rikare – rikare på insikten om vad som egentligen spelar någon roll.”

— ur boken

Carolina Molse bor på västkusten tillsammans med man, tre barn och hund. Carolina jobbar som projekt- och förändringsledare inom IT. Vid sidan av sitt arbete håller hon föreläsningar på temat "Att försonas med sin sorg". Carolina Molse har tidigare gästbloggat på Yogobe efter att ha återfunnit sin väg i livet genom yoga.

Carolina med dottern Anna.jpg

Carolina Molse.jpg