8 Diagnoser - omslag.jpg
— Jag skriver den här boken dels för att jag vill visa att allt inte alltid är som man tror. Bara genom att titta på en människa utifrån kan man inte vet vilken kamp den personen bär på. Det är sällan som man tror. Det vi ser är bara toppen av ett isberg. Under ytan kan det pågå saker som man inte känner till. En annan anledning till att jag skriver denna bok är för att visa att det går att ta sig igenom svåra saker, även när det ser som mörkast ut. Man kanske aldrig blir helt fri från de svårigheter man bär på, men man kan lära sig leva med det mesta, säger Melika Zakariae.

Melikas historia började redan år 1979 under en våldsam statskupp i Iran, flera år innan hon själv föddes. Melika berättar om föräldrarnas flykt till Sverige, sin uppväxt där hon var utåtagerande och stökig, hade svårt att passa in men samtidigt var omtyckt och full av energi. Under ytan doldes ett mörker som ledde till destruktiva beteenden, ångest och missbruk. Det slutade i en kollaps där hon tappade all lust att leva. När allt såg som mörkast ut kom också vändningen och då började resan som skulle ta henne dit hon är idag.

En lång och tuff resa inleddes för att försöka förstå det hon så länge flytt ifrån. Melika Zakariae berättar om sexuella övergrepp, om trauman från krig som går i arv, om att leva med åtta psykiatriska diagnoser och mot alla odds nå framgång och lycka. 8 Diagnoser är en berättelse om att tro på sig själv och fokusera på det positiva, men det är också en bok om att hitta modet till att våga berätta.

“Jag uppfattade hur två personer kom in. De pratade med mig, frågade frågor och jag fick lägga mig på en bår med en gul filt över benen. Min arbetskompis följde med i ambulansen. Det enda jag tänkte var att jag skulle dö. Sedan kom tankar på mitt ex, jag var som fixerad. Under ambulansfärden tog jag upp min telefon och smsade en vän för att fråga om psykoser. Det var det jag trodde jag fått. En hand satte en gummimask över min mun och näsa. Syrgasen skulle hjälpa mig att andas lugnare. Det var ingen psykos, inte heller höll jag på att dö. Det var första gången jag fick en panikattack.”  — ur boken.

Melika Zakariae är en ung och framgångsrik entreprenör. Hon har gjort sig ett namn som bloggare, fotograf, DJ och sedan startat en egen tidning. Hon är också grundaren till sidan mind your own gaming där kvinnliga och icke-binära skribenter får skriva om spelindustrin.

Boken utkommer den 18 september 2018.

8 Diagnoser - omslag.jpg

Melika Zakariae.jpg