— Det ligger mig särskilt varmt om hjärtat att med denna bok bidra till att stärka högkänslige män. Jag tror nämligen att deras roll i världen är viktig. Den innebär många utmaningar, men även möjligheter. Jag anser att många mäns högkänslighet är en viktig del av deras manliga identitet och att den berikar både deras egna och andras liv. Känslighet är ingen skamlig, ”omanlig” svaghet som man måste träna bort, säger Tom Falkenstein.

Att vara högkänslig kan vara utmanande, särskilt för högkänslige män som bär på en bild av sig själva som ”för mjuka”, ”för emotionella” eller ”inte manliga nog”. I boken hävdar Tom Falkenstein att vi idag mer än någonsin behöver känsliga män som kan visa vägen till en friare mansroll.
Författaren Tom Falkenstein

Det här är den första psykologiska guiden som specifikt riktar sig till högkänsliga män och de unika utmaningar de har. Boken sammanfattar aktuell forskning och ger praktisk vägledning för att hantera högkänslighet i vardagen. Falkenstein erbjuder även strategier för hur män kan lära sig att se fördelarna med sin högkänslighet och använda den som en resurs.

Den högkänslige mannen innehåller också intervjuer med män som lever ett bra liv med sin högkänslighet. Flera av männen är svenska.

“Hur skulle den då kunna se ut, mannens frigörelse? Jag anser att alla män inte nödvändigtvis måste bli känsligare eller mjukare i sitt uppträdande eller i sitt sätt att vara eller att vi ska anknyta till den georgianska tidens mansbild, som har så mycket gemensamt med den högkänslige mannens egenskaper. Jag tror snarare att vi ska definiera manlighet bredare och friare, så att alla män respektive pojkar får vara som de är, med deras alldeles egen mångsidighet, motsägelser och med hela deras känslomässiga komplexitet. Slut med att ‘förminska sig själv’ eller att låta sig ‘förminskas’ av andra. Slut med ‘antingen eller’ och början på ‘både och’.”
 – ur boken

Tom Falkenstein är psykoterapeut inom fältet kognitiv beteendeterapi. Han bor i Berlin och driver The European Centre for High Sensitivity.

Boken utkommer den 27 september 2018.

Tom Falkenstein_1.jpg

Tom Falkenstein.jpg

Tom Falkenstein_2.jpg

Den högkänslige mannen_.jpg

Carolina Molses berättelse om hur man hittar tillbaka när man förlorat ett barn

I nya boken Med oss någon annanstans skriver Carolina Molse öppet och ocensurerat om chocken, frustrationen och sorgen när livet inte blir som man tänkt. När det visar sig att dotterns förstoppning var magcancer. En cancer som inte gick att bota. Men också om den vackraste av gåvor och allt det Anna representerade och hur familjen försöker leva vidare i förhållande till det som har drabbat dem.