Efter succé på svenska - Bok om mindfulness för barn blir internationell

Efter succé i Sverige kommer nu boken En känsla av mig i en engelsk upplaga med titeln A Feeling of Me. Inspirerad av mindfulness och yoga tas barn världen över med på en kroppslig resa där de tillåts upptäcka sin kropp och lära känna sig själva bättre.

A Feeling of Me är boken som fokuserar på barnets inre genom mindfulness och yoga. Den ger barn verktygen till att finna ett inre lugn. I boken ställs många frågor kring kroppen och inre känslor, fysiska- som sinnliga upplevelser. Innehållet får barn att fundera kring vem de är och vad kroppen är, vilket ger dem större självkännedom.

Som yogalärare arbetar jag mycket med mitt eget inre. Redan som liten hade jag ett behov av att reflektera över livet, jaget och kroppen. A Feeling of Me är boken jag själv hade velat läsa som liten.

Anna Bjärkvik

Boken är skriven på en nivå som passar för barns egna förutsättningar och hjälper dem att komma i kontakt med sina känslor. I boken ställs många öppna frågor som barnet ges tid till att reflektera över, vilket i sin tur kan leda till många och djupa samtal mellan barn och förälder.

I A Feeling of Me finns ett tydligt samspel mellan ord och illustrationer som gör det enkelt för barn att förstå och kunna relatera till när de ska ta till sig innehållet. Boken riktar sig till barn i åldrarna 3-6 år, men även yngre kan ta till sig boken utifrån sina egna förutsättningar.

Anna Bjärkvik är en internationellt auktoriserad yoga- och mindfulnessinstruktör och entreprenör. Hon upplevde som barn att vuxna sällan var intresserade av att prata om livet, kroppen och jaget. När hon själv blev mamma föddes också en drivkraft att hjälpa både stora och små att lära känna sitt inre barn.

Författarporträtt: Anna Bjärkvik. Foto: Linda Strömberg

Författare: Anna Bjärkvik, Illustratör: Caroline Midbeck. Foto: Linda Strömberg