​Ångestpodden blir TV i Ångestbilen i SVT Play

Efter alla framgångar med den hela tiden växande podcasten Ångestpodden tar Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg, som ligger bakom podden, konceptet vidare till TV-serien Ångestbilen. Programmet kommer att sändas i SVT Play under november och december.

Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg från Ångespodden

— Vi tror att en bil är en bra plats för de ibland tunga samtalen, för där behöver man inte alltid titta på den man pratar med, säger Ida Höckerstrand.

Seriens primära målgrupp är ungdomar och ingår i SVTs nya ungdomssatsning Projekt Z. I varje avsnitt kommer en känd person att åka med i bilen. Bland de medverkande personerna finns Tova Helgesson, som vann hela tre guldtuber på den stora YouTube-galan Guldtuben tidigare i år.

— Vårt mål är att både våra gäster och tittare ska få ut något av serien, säger Sofie Hallberg.

Ångestpodden startades i januari 2015 av 23-åriga Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg. Målet var att på ett kreativt och nyskapande sätt bryta tabun kring vår tids största folksjukdom, psykisk ohälsa. Nu äger de debatten och 300 000 människor väljer varje månad att lyssna på Ångestpodden. Tidigare i år kom de på plats 29 i Resumés lista Näringslivets 150 superkommunikatörer 2016 och de har bland annat varit nominerade i 5 olika kategorier i Svenska podcastpriset 2015, Social Media Gala 2015 och Finest Awards 2016 som årets podcast.

Ångestpodden.jpg