​De hånade P3 – får eget humorprogram i radiokanalen

I våras släppte det maktkritiska popbandet Borgerlig Skymning P3, en satirisk låt om radiokanalen med samma namn. Låten blev viral och lyckades bland annat knipa förstaplatsen i P3 osignat, P3:s program för band utan skivbolag. Nu gör Karin Pihl och Filip Wästberg, personerna bakom Borgerlig Skymning, en egen humorserie i P3.

— Det handlar inte om oss personligen, men vi har hämtat mycket inspiration från vår egen tillvaro. Mycket kretsar kring rädslan för att livet ska slut när man fyller 35 år och att man innan dess måste fylla det med allt annat än 9-5 jobb, säger Filip Wästberg.

Serien heter Generation Varför, sänds i tre avsnitt och handlar om två unga personer i 25-årsåldern som söker självförverkligande i utkanten av mediesfären.

Serien görs som en del av Humorlabbet i P3 och sänds tre lördagseftermiddagar i rad.

— Som vanligt driver vi lite med samtiden, och som vanligt driver vi lite med uppfattningen av samtiden. Det finns mycket humor i vår generations vilsenhet där individualism är heligt och självförverkligande är målet, säger Karin Pihl.

Ni har ju drivit friskt med P3, hur kommer det sig att ni får göra det här programmet.

— De har uppenbarligen självdistans på Sveriges Radio. Och vi har ju hela tiden drivit minst lika mycket om människors uppfattning om P3. Efter P3 osignat ringde de oss och frågade om vi ville göra ett humorprogram – faktum är att de bad om ursäkt för att de inte kontaktat oss tidigare. Vi kan inte tänka oss en bättre plattform än P3 för det här formatet, och om någon tycker att vi är sellouts borde de lyssna på programmet först, säger Karin Pihl.

Det första avsnittet av Generation Varför sänds kl. 21.03 på lördag, den 26 november.

Kontakt:
Filip Wästberg