Dataanalys avslöjar Kents mest deprimerande låtar

Data är ordet på allas läppar. Varje dag görs spännande analyser av de enorma mängder data som idag finns tillgängliga. Analyserna rör allt från hur man kan minska spridningen av epidemier som Ebola till hur Donald Trump’s tweets skiljer sig åt baserat på om han själv eller hans rådgivare skriver dem.

Nu har dataanalytikern Filip Wästberg på bloggen DataLand analyserat vilken av Kents låtar som är den mest deprimerande. Genom att analysera Kents texter och data från Spotify har han skapat ett Depp-index över Kents mest deprimerande låtar.

— Det var bloggaren RCharlie som inspirerade mig med en liknande analys av Radiohead. Spotify hade redan gjort en viss del av analysen då de har en variabel som heter Valence, ett psykologiskt begrepp för huruvida något gör en ledsen eller glad, för nästan alla Kents låtar. Men eftersom jag tror att texterna är viktiga för ”deppigheten” så analyserade jag med hjälp av Språkbankens sentiment-lexikon hur många procent av orden i Kents texter som var negativa. Sedan la jag ihop allt och skapade ett depp-index, säger Filip Wästberg.

Med hjälp av programmeringsspråket R laddade Filip ner all data från Spotifys Web API och alla texter från hemsidan Genius och genomförde analysen som finns öppen för beskådan på hans blogg.

Hur träffsäker är analysen?
— Musik är i grunden något subjektivt och därför svårt att mäta, men för mig, som varit ett Kent-fan sedan tidiga tonår och dagligen arbetar med data, tycker jag analysen stämmer förhållandevis väl. Att Röd blev den mest deprimerande skivan förvånade mig lite. Men det är ju också enligt mig den bästa så det kanske hänger ihop, säger Filip.

De mest deprimerande Kent-låtarna någonsin:
1. Stoppa mig Juni (Lilla Ego)
2. Gravitation
3. Berg & Dalvana
4. Rosor & Palmblad
5. Hjärta
6. LSD, någon?
7. 18:29-4
8. Vals för Satan (Din vän pessimisten)
9. Vi är inte längre där
10. Thinner