​Minskat förtroende för insamlingsorganisationer

Snart avslutas ännu ett år när fler människor än tidigare är i behov av stöd och hjälp i olika situationer. Samtidigt sjunker trovärdigheten för insamlingsorganisationer. Det visar en ny undersökning gjord av Välgörenhetsbarometern, som presenteras den 14:e december i rapporten Blir Sverige kallare?

För våra svenska insamlingsorganisationer är den största utmaningen att skapa och förmedla ett förtroende som gör att människor får en positiv inställning till organisationen. Statistiken från Välgörenhetsbarometerns rapport visar att det framförallt är kvinnor som har fått en sämre allmän inställning till insamlingsorganisationer. Den största misstron ligger i att pengarna inte går till det som de är avsatta för.

Trots den negativa trenden med ett vikande förtroende ger 5/10 svenskar gåvor till välgörande ändamål. Det är fortfarande fler kvinnor än män som ger - samtidigt vittnar siffror från Välgörenhetsbarometerns rapport att andelen män som ger ökar. 2016 svarade 4/10 av männen att de ger gåvor till goda ändamål, i år är sifforna 5/10.

På frågan “kommer du att skänka pengar till välgörenhet istället för att köpa julklappar?” svarar 2/10 att de kommer att skänka pengar till välgörenhet i jul!

Mer information om rapporterna finns här: välgörenhetsbarometern.se.

AQ Analys hjälper företag att skapa bättre kunskap om sin egen verksamhet genom undersökningar, utvärderingar och analyser. I Välgörenhetsbarometern ansvarar AQ Analys för frågekonstruktion, metodval, projektledning, analys och rapport.

Userneeds är en nordisk leverantör av paneler. Idag har företaget Sveriges största enhetligt rekryterade webbpanel med över 110 000 panelmedlemmar. I samarbetet med Välgörenhetsbarometern står Userneeds för respondenterna (undersökningspersonerna).

Pennybridge affärsidé brukar beskrivas som ett ”välgörenhetens Spotify”. 2015 utsågs Pennybridge till ett av de 100 mest innovativa företagen i världen av Red Herring i Los Angeles. I Välgörenhetsbarometern bidrar Pennybridge med sin expertis om välgörenhet.

För mer information, välkommen att kontakta:
Viktoria Lindqvist Vd AQ Analys
+46 708-15 58 28
viktoria.lindqvist@aqanalys.se

Christian Hertz Marknad Pennybridge
+46 76-899 11 79
christian@pennybridge.org

Daniel Bergqvist Vd Pennybridge
+46 73-626 81 14
daniel@pennybridge.org

Daniel-Bergqvist.jpg

Christian_Hertz.jpg

Viktoria-Lindqvist.jpg

kmkhcbceot4rk2znucgo.jpg

Carolina Molses berättelse om hur man hittar tillbaka när man förlorat ett barn

I nya boken Med oss någon annanstans skriver Carolina Molse öppet och ocensurerat om chocken, frustrationen och sorgen när livet inte blir som man tänkt. När det visar sig att dotterns förstoppning var magcancer. En cancer som inte gick att bota. Men också om den vackraste av gåvor och allt det Anna representerade och hur familjen försöker leva vidare i förhållande till det som har drabbat dem.