Ny bok vill normalisera sensitivitet - Prinsessan Märtha Louise av Norge och Elisabeth Nordeng berättar om sina liv

I en värld där alla andra verkar klara hur mycket ljud, intryck och lukter som helst blir en sensitiv person konstig. Kallad överkänslig, mesig, svag. Ofta tycker man själv att man är udda, men förstår inte varför man är så känslig.

Prinsessan Märtha Louise av Norge och Elisabeth Nordeng delar i den nya boken Född sensitiv - Våra berättelser med sig av sina personliga berättelser om livet som högkänslig och hur de båda har kommit att se personlighetsdraget som en styrka. Det handlar om den särskilda sinnesförnimmelsen som barn, skörheten som ungdom och känsligheten som vuxen och förälder.

Genom möten med andra högkänsliga kvinnor och män, forskare och andra som är insatta i ämnet, ger författarna en ny bild av hur ”känslomänniskor” upplever världen och hur de kan hitta sin naturliga plats i den.

”Åh, du är så överkänslig! Tål du ingenting, eller? Nu överreagerar du. Allt det där har vi hört. De negativa kommentarerna om hur vi tog så illa vid oss. Om hur vi överreagerade på allt från röstläge till lukter, ljud, buller och stress. Andra orkade så mycket mer. De stod ut. De fixade det. De hade överseende. De tog inte in alltsammans. Kände inte så mycket hela tiden. Blev inte så överväldigade.”

— Ur boken

Prinsessan Märtha Louise föddes in i den norska kungafamiljen. Att finnas i allmänhetens öga har varit utmanande, men också utvecklande och det har hjälpt forma henne till den person hon är idag. Utöver sina officiella uppdrag som ambassadör för funktionsnedsatta i Norge, har prinsessan Märtha Louise bland annat programlett flera TV-program samt skrivit barnböcker, förutom att arrangera kurser och resor inom personlig utveckling. Prinsessan Märtha Louise bor idag utanför Oslo med sina tre barn och en hund.

Elisabeth Nordeng har författat flera böcker och driver kursverksamhet tillsammans med prinsessan Märtha Louise. Under flera år var hon på heltid hemma med sina barn, men hennes starka längtan att finna svar på frågor om sig själv och sin egen spiritualitet ledde henne in på arbete inom personlig utveckling. Hon bor idag i Oslo med sina fyra barn och en hund.

Prinsessan Märtha Louise av Norge och Elisabeth Nordeng besöker Stockholm för att ge intervjuer den 6-8 december.
Bokomslag: Född Sensitiv - våra berättelser

Bokomslag-Född Sensitiv.jpg