Läkaren slår hål på myter om komplementärmedicin

Allt fler vänder sig till alternativa medicinska metoder såsom yoga, akupunktur, naturläkemedel, och ljusterapi. Vissa använder det till och med istället för vanlig sjukvård. Det finns också de som vänder sig emot och tycker att det bara är bluff och båg. Det är en vattendelare. Nu vill Alejandro Carballo reda ut de myter, förutfattade meningar och frågetecken som finns gällande detta.

Alejandro Carballo har 30 års erfarenhet som läkare. Parallellt har han studerat och verkat som expert inom komplementärmedicin. Han har bland annat varit konsult för Läkemedelsverket kring registrering av växtbaserade läkemedel. Han slår i sin nya bok “komplementärmedicin” hål på de vanliga myterna som finns kring detta omdebatterade ämne.

5 vanliga myter om komplementärmedicin:

1. “Yoga och meditation har bara med religiös övertygelse att göra”
Falskt! Yoga kan påverka system i kroppen som leder till att mängden stresshormon minskar och att immunförsvaret stärks. Det finns bevis på goda effekter vid behandling av stress, depression, ätstörningar, förlossningssmärtor, artros med mera, listan kan göras lång. Meditation kan öka produktionen av dopamin och serotonin som höjer vårt humör. Det kan också öka produktionen av melatonin som gör oss avslappnade. Därmed kan det ge goda resultat vid behandling av stress, depression och ångest.

2. “All typ smärta kan lindras med akupunktur”
Falskt! Akupunktur är effektivt vid vissa typer nerv-eller inflammationsbetingad smärta. Det finns en rad smärttillstånd som faktiskt inte svarar på akupunktur alls.

3. “Akupunktur är BARA effektiv mot smärta”
Falskt! World Health Organization har faktiskt rekommenderat akupunktur för behandling av minst 12 olika tillstånd som inte har med smärta att göra. Det kan bland annat användas som komplementsbehandling vid nedstämdhet, kräkningar och illamående. Det kan också rätta till felplacering av foster, hjälpa till med igångsättning av förlossning och vid rehabilitering av strokepatienter.

4. “Naturläkemedel är bra för de är naturliga och lika gamla som jordens ursprungsbefolkning”

Falskt! Hälso- och kosttillskottsindustrin är en av de snabbast växande industrierna i världen. Den omsätter över 35 miljarder Euro per år och sanningen är att en stor andel av deras hälsopåståenden saknar vetenskapligt grund. Ofta finns det bara ekonomiska intressen bakom. Deras produkter bevakas inte heller av myndigheter på samma sätt som andra läkemedel. Och bara för att det existerat länge betyder det inte att det är bra, även rökning är lika gammal som jordens ursprungsbefolkningen.

5. “Riktig, legitimerad sjukvårdspersonal ska inte syssla med komplementärmedicin”
Sant och falskt! Det viktigaste är att ställa rätt diagnos i tid, och att patienten blir behandlad och rehabiliterad på bästa möjliga sätt. Men det bör finnas sjukvård med fokus på hela människan, både “vanlig” sjukvård men också terapeutiska metoder för att främja optimal hälsa och optimalt helande. Komplementära metoder ska självklart användas som just komplement men många efterfrågar personlig vård som också överensstämmer med deras värderingar, världsbild och kultur.

Alejandro är aktuell med boken Komplementärmedicin som du kan läsa mer om HÄR.
Bokomslag: Komplementärmedicin, Alejandro Carballo

Alejandro-Carballo_Foto_Tomas-Kihlman.jpg