Ny hjälpande bok från succéförfattaren bakom Kaninen som så gärna ville somna

Kaninen som så gärna ville somna har blivit en världssuccé, med fler än 2,3 miljoner exemplar sålda världen över. Bland annat blev det den första egenutgivna boken någonsin att toppa Amazons bestseller-lista och den var under ett halvår den mest sålda i hela Japan - alla kategorier. Nu är författaren Carl-Johan Forssén Ehrlin tillbaka med en bok som även denna gång hjälper barn med problem: att hantera känslor, till exempel kopplat till matvägran, mörkerrädsla och saknad.

Bokomslag: Modiga Morris - en vecka upp och ner

— Att hjälplöst se på när ett barn gråter eller har ont är väldigt jobbigt, särskilt som förälder. Min förhoppning är att den här nytänkande boken ska ge både barn och vuxna verktyg för att hantera olika situationer som uppstår i vardagen.

Carl-Johan Forssén Ehrlin

I Modiga Morris - En vecka upp och ner får läsaren följa Morris; en helt vanlig pojke. Han tycker om att klättra i träd, cykla och leka med vänner. Hans familj har precis flyttat till en ny stad och den första veckan får Morris uppleva många nya känslor som han aldrig känt förut och veckan blir helt upp och ner! Han slår sig, blir rädd för mörker och saknar sina kompisar - ja, sådant som kan hända när känslorna är upp och ner. Som tur är har han personer i sin närhet som hjälper honom att hantera de nya känslorna. Morris lär sig hur han kan tänka för att handskas med känslor som saknad, smärta och rädsla. Boken är unik på många plan, då den leder fram till att Morris sista dagen på veckan använder de verktyg han fått, för att hantera sina problem, för att hjälpa andra barn.

Modiga Morris - En vecka upp och ner är ingen vanlig bok. Inspirerad av beteendepsykologi och påverkande kommunikation har författaren utformat en berättelse som ger barn verktyg för att lättare hantera jobbiga situationer i vardagen. Fokus ligger på att vända negativa upplevelser till positiva, så att man inte fastnar i svåra saker. Många gånger kan det vara svårt att veta hur man som vuxen ska kommunicera med ett barn som till exempel ramlar och slår sig, är mörkrädd eller inte vill äta en viss sorts mat. I Modiga Morris får läsaren konkreta verktyg och tekniker som man som vuxen sedan kan använda i vardagliga situationer för att lära sig prata om känslor med barn.

— Jag vill med Modiga Morris - en vecka upp och ner väcka en tanke om vad man kan uppnå genom att skifta sitt tänkande, och presentera handfasta tekniker som kan användas i liknande situationer för barn. Inspirationen till boken är hämtad från olika coachingtekniker, psykologi och mina egna erfarenheter av att jobba med människor och utbildning i över tjugo år. Jag är också tvåbarnspappa och försöker ständigt bli bättre på att hjälpa mina egna barn.

Carl-Johan Forssén Ehrlin

Boken hjälper också vuxna med tips på hur de kan prata med barn och vägleda dem till ett mer positivt känsloläge i svåra situationer. Den har innan utgivning testlästs av ett 40-tal familjer för att se till att bokens verktyg fungerar så bra som möjligt.

Carl-Johan Forssén Ehrlin slog igenom med den nyskapande och sövande barnboken Kaninen som så gärna ville somna, som toppat bästsäljarlistor världen över och hjälpt miljontals barn - och vuxna - att somna. Carl-Johan har en kandidatexamen i psykologi och med sin bakgrund som beteendevetare och utbildare drivs han av att skriva böcker som kan lösa vardagliga problem och skapa förändring i människors liv.

Boken utkommer den 25 april.

Bokomslag - Modiga Morris.jpg

Författarporträtt Carl-Johan Forssén Ehrlin_foto2_Jonas-Nygren.jpg