Fotodokumentation av situationen för romer i tio europeiska länder

Fotograf Åke Ericson spenderade nio år i tio länder och fotograferade romer under en tid då de över i stort sett hela Europa har utsatts för förtryck, hat och diskriminering. Resultatet är en av de tyngsta och mest innehållsrika fotoböcker om romer som publicerats i modern tid.

Bokomslag: Non Grata, Åke Ericson

Under sommaren 2009 fann jag mig i staden Breclav, som ligger i södra Tjeckien. Här fick jag veta att borgmästaren hade vräkt två romska familjer från sina hem - i en stad där de hade bott i flera generationer - för att skapa plats för ett nytt shoppingcenter i området. Detta var början på mitt dokumentärfotografi-projekt om det romska folket i Europa och deras levnadsförhållanden. De bor ofta utanför samhället, utan mänskliga rättigheter: sociala, politiska, kulturella och ekonomiska. Mitt mål med denna fotografiserie är att nå bortom den klichébild som finns av romerna. Jag vill inte bara visa det förtryck och den misär som en stor del av romerna lever under. Min berättelse är också om de romer som är integrerade i det europeiska vardagslivet.
      — Åke Ericson

Ericsons titel anspelar på den diskrimination som många romer möter i sitt dagliga liv, på grund av sina efternamn eller utseenden. Non Grata färdas från bosättningar som Lunix IX utanför Kosice i östra Slovakien, till områden av Spanien där romska barn går i vanlig skola och kan klättra på den socioekonomiska stegen och där romsk kultur är till största del accepterad av en stor del av befolkningen. Ericson försöker att visa inte bara verkligheten för en malplacerad grupp, men också den positivitet och kreativitet som existerar inom den.

Hittills har Ericson dokumenterat livet och kampen hos det romska folket i Frankrike, Serbien, Kosovo, Rumänien, Sverige, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Spanien och Schweiz - vilket gör verket till det bredaste av sitt slag i modern tid. Fotografierna Åke Ericson tagit under sin resa publiceras nu för första gången i Non Grata, samtidigt som de kommer ställas ut på olika platser i Europa under ungefär ett halvårs tid.

Åke Ericson (1962) föddes i Västerås. Hans första bild publicerades när han var bara 14 år och han började arbeta som fotograf vid 16 års ålder. Efter 12 år på lokala och regionala tidningar i Sverige, började han arbeta på Skandinaviens största tidning Aftonbladet - där han arbetade i nästan 10 år innan han blev frilansfotograf år 2000. Han har samröre med Aurora Photos i New York och hans fotografier har publicerats i CNN, Newsweek, Paris Match, Le Figaro, Stern och Le Monde. Han har även arbetat med bland annat Läkare utan gränser och Röda Korset. Hans verk har ställts ut på drygt 20 soloutställningar och han har varit mottagare av mängder av priser, inklusive Årets Pressfotograf i Sverige år 2008.
Författarporträtt_Ŋke-Ericson.jpgNon Grata_fotograf_Ŋke-Ericson-11.jpgNon Grata_fotograf_Ŋke-Ericson-07.jpgNon Grata_fotograf_Åke-Ericson-02.jpg

Non Grata-fotograf_ŠÅke Ericson-02.jpg

Non Grata-fotograf_Ŋke Ericson-07.jpg

Författarporträtt_Åke-Ericson.jpg

Bokomslag_Non-Grata.png

Non Grata-fotograf_Ŋke Ericson-11.jpg

Carolina Molses berättelse om hur man hittar tillbaka när man förlorat ett barn

I nya boken Med oss någon annanstans skriver Carolina Molse öppet och ocensurerat om chocken, frustrationen och sorgen när livet inte blir som man tänkt. När det visar sig att dotterns förstoppning var magcancer. En cancer som inte gick att bota. Men också om den vackraste av gåvor och allt det Anna representerade och hur familjen försöker leva vidare i förhållande till det som har drabbat dem.